Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Слідом за ВС вища адміністративна юрисдикція оприлюднила результати 6-місячної роботи. Крім статистичних даних, голова суду разом із колегами поділився планами щодо усунення недоліків, які гальмують діяльність установи.
Кількість & якість
Касаційний адміністративний суд демонструє позитивні цифри, пов’язані із розглядом справ, які до нього надходять. І це попри те, що з усіх справ, які перебувають у Верховному Суді, майже половина опинилася в юрисдикції, яка 27.07.2017 представляла свій звіт у конференц-залі суду.
Статистичні дані КАС презентував його голова Михайло Смокович. Він заявив, що у співвідношенні суд розглядає більше справ, ніж до нього надходить. А за І півріччя в ньому вже побувало понад 55 тис. справ.
Зі справами із Верховного та Вищого адміністративного судів упоралися ще у березні цього року, хоча їх було майже 37 тис. Таку продуктивність праці можна пояснити тим, що кількість рішень, які залишили без змін, становить 76%. Цифра дещо зросла порівняно із показниками колишнього вищого адмінсуду. Це може свідчити про високий рівень кваліфікації судів попередніх інстанцій, проте аж ніяк не сприяє появі нової касаційної практики.
У поділі справ за категоріями незмінно лідирує податкова палата КАС. Вона налічує майже 20 тис. справ, з яких близько 7 тис. уже встигли розглянути.
Втім, як відзначив М.Смокович, окрім соціальних справ, до суду надходить багато скарг, пов’язаних із містобудівною діяльністю та землекористуванням. Цей підвид адміністративних справ наразі налічує близько 4 тис. проваджень.
Деякі матеріали, попри небажання законників, потрапляють на розгляд Великої палати ВС. Утім, як зазначила суддя КАС Раїса Ханова, з очолюваної нею податкової палати до ВП не передали жодного провадження. І вона сподівається, що такого прецедента не буде.
Рішення-взірець
Так звана зразкова справа у КАС стає дедалі популярнішою. У суді цей інститут називають ефективним та оперативним інструментом забезпечення єдності практики. А де-факто він є таким собі пристроєм для економії часу. За звітний період статус «зразкових» могли б отримати 44 типові провадження. Але у підсумку лише 7 розглядали по суті.
Однак надбанням цих 7 рішень стали правові висновки, які повинні враховувати державні органи. А отже, нововведений механізм не лише зменшує навантаження на систему судочинства. Хоча вседозволеність у поданнях може спричинити затори у ВС або ж недостатньо доцільну оцінку потенційних зразкових справ.
Так чи інакше, але завдяки даному інституту вирішили питання пенсійного забезпечення внутрішньо переміщених осіб, які і без того потерпають від обмеження своїх законних прав.
5 зразкових справ із 7 стосувалися саме цього виду матеріального забезпечення. Інший «зразок» закріпив неможливість застосування до платників податків із АТО заходів впливу та стягнення й відповідальності за порушення закону.
Робота над помилками
Оцінювання діяльності через призму першого звітного періоду виявило недоліки системи, які необхідно скоригувати найближчим часом. Зокрема, голова установи повідомив про необхідність створення ефективної системи внутрішньої комунікації та електронного обміну документами.
Асоціація із фільтруванням, до якої вдався М.Смокович, стала тією метафорою, що дала розуміння проведеної роботи над помилками. У суді вдосконалили форму касаційної скарги, яку пообіцяли найближчим часом оприлюднити на сайті. Крім цього, узагальнюють причини повернення звернень.
У КАС намагаються не забувати й про публічну діяльність. Її завданням є не тільки просвітництво громадян, а й пошук нових законодавчих ідей та мостів для подолання правових прогалин. Як це відбувалося на зустрічах на тему «Майнові права внутрішньо переміщених осіб в Україні» та другому форумі з прямого оподаткування.
Крім основної діяльності, суд встигає розглядати звернення та запити громадян, предметом яких здебільшого є питання стосовно тривалості розгляду справ. Таким чином, суд рухається касаційним шляхом з неабиякою швидкістю, обганяючи колег по цеху, попри найбільше навантаження.
Джерело: Закон і Бізнес