flag Судова влада України

В ході реформування судової системи цей суд припинив роботу

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Формування ефективної команди ОААС

10 квітня 2018, 18:02

 Формування ефективної команди ОААС

Мета семінару - розкрити загальні принципи формування ефективної команди в колективі суду, допомогти подолати новачкам труднощі освоєння в колективі,  визначити ролі та правила на кожному з етапів формування команди, а також  утвердження принципів довіри та відповідальності в колективі,  збільшення ефективності роботи працівників.

Що  ж таке КОМАНДА? Що  таке УСПІШНА КОМАНДА? Що робить  КОМАНДУ ефективною?  Власне, саме це й з’ясовували сьогодні на семінарі працівники апарату ОААС.

У відомій книжці Елії М. Голдратта, який здійснив справжній переворот у бізнесі, “Мета: процес безперервного поліпшення” (вона, до речі, ввійшла до списку найкращих книжок із менеджменту всіх часів, була перекладена більш ніж на тридцятьма мовами й розходиться мільйонними тиражами) головний герой, молодий і амбітний керівник, досягає гіперрезультатів, коли усвідомлює велику істину менеджменту – теорію обмежень систем (ТОС). Перед ним стоїть завдання в надзвичайно короткий термін радикально змінити ситуацію на підприємстві та врятувати його від банкрутства. Несподівано завдяки спостереженню за виробничими процесами він відкриває одну з основних причин неуспіху підприємства й дає їй назву:  “горлечко пляшки”. Суть цього відкриття ось у чому: навіть якщо вся система злагоджено працює на досягнення спільних цілей, але на певній ділянці роботи відбувається збій, наприклад  хтось об’єктивно не встигає обробляти деталі, що проходять через його ділянку, то це гальмує роботу всієї установи й у результаті призводить до повільного згасання її ефективності. Саме цей феномен і був  названий “горлечком пляшки”. Далі він розробив відповідну систему, яка допомогла в стислі терміни вивести підприємство  з кризи на шлях успіху. Але це – виробництво. Що нам із тих “горлечок пляшки”, запитаєте ви? А ось що.

 “Горлечко пляшки” – це метафора, влучне порівняння, що дає чітке уявлення про важливість КОМАНДИ. Адже саме наявність КОМАНДНОЇ РОБОТИ гарантує подолання “горлечок”, що гальмують досягнення кінцевих цілей організації. Як ми кажемо: “У здоровому тілі – здоровий дух”, так само правильно буде сказати: “Здорова команда – здорова організація”. Тож повертаємося до питання : що таке ефективна КОМАНДА? Скажімо, гордість восьмидесятих – славетна футбольна команда київського “Динамо”. Які фактори перетворили групу людей на всесвітньо відому КОМАНДУ? Розгляньмо разом, що таке ефективна футбольна команда, адже вона є дуже показовою ілюстрацією до того, що ми, не замислюючись, звикли називати КОМАНДОЮ.

 По-перше, в команді футбольних гравців незримо присутня її королевська величність мета. Усі гравці команди мають одну спільну мету – перемогу. Усі їхні дії спрямовано на досягнення цієї мети. Саме заради мети вони регулярно тренуються, дотримуються певного раціону харчування та режиму, відмовляють собі у певних радощах життя, інвестуючи свій дорогоцінний час у наближення бажаного результату. Висновок: роблять вони чи не роблять, певні речі зумовлено саме наявністю спільної мети.

 По-друге, гравці йдуть до кінцевого результату, дотримуючись певних правил. Ці правила стосуються того, яким чином, на яких засадах вони співпрацюють під час тренувань та матчів. Ці правила визначаються на командному рівні, й усі мають із ними погодитися. Кожна нова людина, яка приходить до команди, повинна ці правила прийняти. Це забезпечує дисципліну та гарантує “безперебійність процесу” навчанняйпросуваннядодосягненнямети. Висновок: правила – один із китів, на яких тримається команда.

 По-третє, разом із правилами за кожним членом команди закріплено (або навіть прописано для кожного) чіткі ролі, яких він має дотримуватися. Воротар відповідає за свою ділянку роботи. Якщо йому зненацька заманеться (підкреслюємо: зненацька заманеться) вискочити на поле й допомогти форвардам, то буде повний колапс. Звісно, відповідно до своєї ролі він може виходити за межі штрафного майданчика та бити пенальті, але лише в тому разі, якщо воротам не загрожує небезпека й захисники його підстраховують. Або що трапиться, якщо форвард, забувши про роль, яку він має виконувати, захоче перепочити під час матчу й спостерігати за процесом, сидячи на лаві та попиваючи холодненьку “Пепсі”? Це щось зі сфери фантастики. У команді так не буває. Висновок: ролі мають бути прописані та мають виконуватися безумовно.

По-четверте, в команді наявна відповідальність одного перед одним та перед самим собою, відповідальність за наближення до кінцевої мети. Це і є однією з рушійних сил, які роблять команду КОМАНДОЮ. Роль без відповідальності – це як взуття без підошви: нема сенсу вдягати. Якщо кожен член команди не відповідає за свою роль та загальний результат, то команди не існує. Саме готовність узяти на себе відповідальність і бути сумлінним щодо своїх обов’язків перетворює звичайну або стихійно зібрану групу людей на міцний утвір на ім’я КОМАНДА. Висновок: відповідальність – гарант успіху команди.

 По-п’яте, у справжній команді всі члени зв’язані невидимою ниткою – довірою. Ну хіба зможе той самий форвард устояти на своєму місці, якщо він не впевнений, що захисник добре виконає своє завдання? Якщо він йому довіряє (зверніть увагу, корінь цього слова – вір), то просто спокійно стежитиме за своєю ділянкою відповідальності, а в потрібний час підхопить м’яча та заб’є його у ворота. Висновок: без довіри немає команди.

По-шосте, комунікація. Відсутність нездорових конфліктів, готовність зрозуміти свого “сусіда”, вміння коректно висловлюватися та з повагою ставитися до тих, хто має іншу думку, – це комунікативні навички. Вони слугують амортизатором на всіх стадіях життєвого циклу команди. Коли ви купуєте квіти, щоб посадити їх удома, разом із ними ви, як правило, приносите спеціальний ґрунт і добрива, які допоможуть вашим “вихованцям” добре рости, тішачи око. Висновок: комунікація в команді – це те саме, що добрива для квітки. Певна річ, це не повний перелік того, що робить команду командою, а лише одні з основних  чинників, які свідчать про те, що перед вами щось набагато більше, аніж просто група людей, бо їх об’єднує одна мета, вони мають чітко визначені РОЛІ й ПРАВИЛА взаємодії та здійснюють ефективну КОМУНІКАЦІЮ на засадах ДОВІРИ й ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ. Це і є КОМАНДА. Ось так ми і сформували модель команди.  Вона проста й зрозуміла:

 

   

ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ > ДОВІРА> КОМУНІКАЦІЯ  <ПРАВИЛА^                                                  ^ РОЛІ^

 

      

 

Порівняння КОМАНДИ та НЕКОМАНДИ:

 

Параметри порівняння

 

Група людей, які хочуть потрапити на нову виставку

 

Команда

 

Цілі

 

Не пов`язані одна з одною, спільна мета відсутня

 

Тимчасово пов`язані колективною метою, яку було вироблено в результаті комунікації

 

Розподілення ролей

 

Непомітна диференціація ролей

 

Ролі та завдання чітко розподілені й доведено до відома всіх учасників

 

Обов`язки та правила

 

Сусідство, яке ні до чого не зобов`язує, випадкова взаємодія

 

Обов`язки одного перед одним щодо зустрічей і трудових процесів, які виписано у вигляді правил поведінки, обов`язків. Існує взаємозалежність.

 

Діяльність

 

Пасивне очікування

 

Кожен член команди вносить свою частку у виконання завдань

 

Відповідальність і довіра

 

Відсутня довіра і колективна відповідальність за результат

 

Наявна довіра та колективна відповідальність за результати роботи перед третьою стороною

 

Формування ефективної команди не відбувається стихійно. Це закономірний процес, в якому всі учасники проходять чотири умовні етапи:

Стадії

Характеристики

"ПРИТИРАННЯ"

 

 

 

 

 

"БЛИЖНІЙ БІЙ"

 

 

 

 

 

 

"ЗБЛИЖЕННЯ ТА ГАРМОНІЯ"

 

 

"ЗРІЛА КОМАНДА"

Усі члени команди сходяться разом щоб зрозуміти "Для чого? Хто? Що? Коли?"

Конфлікти ще не виникають в принципі. На цій стадії члени майбутньої  команди, "промацюють" ситуацію, шукають опори. люди починають орієнтуватися в усіх аспектах життя команди - від мети до стосунків. Довіра на цьому етапі відсутня. Відбувається поступове прояснення мети й завдань команди, а також переоцінка власної компетентності у професії та стосунках. Формується стиль ділового спілкування.

Виникають незгоди щодо того, що треба робити й хто це робитиме. Люди плутають своє індивідуальне сприйняття того, як має виконуватися робота, та сприйняття групи. Наявність чіткої спільної мети - одна з найважливіших рушійних сил для вирішення конфліктних ситуацій. Люди зближуються, перевіряючи сприйняття та ціннісні позиції. Це корисна і потрібна стадія, якщо ви хочете мати                         " причетність" і "вирівненість".

 

Мету, ролі та розмежування було прояснено й прийнято всіма членами команди. Вони взяли на себе відповідальність за виконання роботи. На цій стадії потрібні регулярні зустрічі команди для того, щоб усі її члени могли контролювати прогрес і вирішувати проблеми в міру виникнення їх. Зростає згуртованість команди. Формується взаємна довіра. Суперництво змінюється кооперацією. Орієнтація - на командні цілі, в яких присутні й власні цілі учасників. Існує допомога щодо розподілення ролей та забезпечення зворотного зв`язку.

 

Команда стає справжньою командою, що працює злагоджено та підтримує всіх своїх членів. Команда (а не лідер) керує процесом. Члени команди контролюють процес і керують змінами. Команда повністю відповідає не лише за роботу, яку має бути виконано, але й за динаміку команди також. Це називається етап комплексного керування якістю.

 

ГОДИННИК КОМАНДНОГО РОЗВИТКУ

СТАДІЯ 1: "Притирання"                                    Ввічливість, безособистність,ініціативність, напруженість,обачливість

СТАДІЯ 2: "Ближній бій"

Приховані конфлікти, конфронтація осіб, ускладнене просування.

СТАДІЯ 3: "Зближення та гармонія"

Формування нових форм спілкування та культури, формування нових моделей поведінки, зворотній зв`язок, конфронтація поглядів

СТАДІЯ 4: "Зріла команда"

Ініциативність, рухливість, відкритість, прцездатність, солідарність, чуйність

 

             

 

 

    Відділ забезпечення діяльності керівництва суду