Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
15 вересня 2015 року в Києві відбулося засідання дискусійного клубу «Ефективне правосуддя» секції суддів Асоціації правників України з нагоди підготовки до ХІІІ з’їзду суддів України.
Темою засідання було обрано «Суддівське самоврядування: нові ідеї», до участі у дискусії були запрошені члени Ради суддів України, судді-члени секції суддів АПУ, експерти у галузі судової реформи.
Одеський апеляційний адміністративний суд представляв суддя Кравець Олександр Олександрович.
Під час розгляду першого блоку питань, доповідачами виступили Валентина Симоненко, Богдан Моніч та Валерія Чорна, були обговорені основні здобутки Ради суддів України за 2014-2015рр. та основні проблеми в роботі Ради.
Другим питанням, що було винесено на обговорення стала діяльність Ради суддів України. Доповідачами виступили Олександр Кравець, Тетяна Суярко, Андрій Жук, Тарас Котормус та Володимир Кравчук. Розглядалися питання:
· повноваження Ради суддів та зборів суддів;
· організація роботи Ради суддів України;
· підвищення ефективності рішень органів самоврядування;
· взаємодія органів самоврядування між собою та з іншими органами;
· матеріальне забезпечення судової влади;
· першочергові кроки для захисту незалежності суддів;
· комунікація судової влади;
· суспільні виклики та очікування від судової влади;
· самоочищення судової влади;
· стратегія розвитку судової влади на найближчий час.
До третього блоку питань, що обговорювалися були віднесені, зокрема головні акценти ХІІІ з’їзду суддів України. Модератором заходу виступив Володимир Кравчук. Суддя Львівського окружного адміністративного суду, член Правління Асоціації правників України, член Конституційної Комісії.
Зокрема, Володимир Кравчук зазначив : «Судова система України переживає час фундаментальних змін. Кожен суддя відповідальний за судову систему. Підвищення авторитету суду неможливе без підвищення авторитету та поваги до кожного судді. Зміни зовнішні розпочинаються зі змін внутрішніх, зі змін у кожному з нас. Секція суддів – це об’єднання небайдужих суддів, які спільними зусиллями змінюють систему, активно виступають на форумах та круглих столах, беруть участь у професійній дискусії, долучаються до законопроектної роботи».
Результатом обговорення під час круглого столу стало затвердження пропозицій для Програми розвитку Ради суддів України на 2015-2017роки та Резолюції, текс яких наводимо нижче після фото.
РЕЗОЛЮЦІЯ КРУГЛОГО СТОЛУ СЕКЦІЇ СУДДІВ АСОЦІАЦІЇ ПРАВНИКІВ УКРАЇНИ «СУДДІВСЬКЕ САМОВРЯДУВАННЯ: НОВІ ІДЕЇ»
15 вересня 2015 р. м. Київ
За наслідками обговорення діяльності Ради суддів України протягом 2014-2015 років, та питань, пов’язаних із підготовкою до ХІІІ з’їзду суддів України, судді, присутні на круглому столі «Суддівське самоврядування: нові ідеї», організованому Секцією суддів Асоціації правників України, -
ВИРІШИЛИ:
1. Схвалити пропозиції щодо програми розвитку Ради суддів України на 2015-2017 роки, підготовлені Секцією суддів Асоціації правників України.
2. Перенесення дати проведення ХІІІ з’їзду суддів України з 24-25 вересня 2015 року на інший час вважати недоцільним.
3. Запропонувати включити до порядку денного ХІІІ з’їзду суддів України такі питання: – Про проект змін до Конституції України (в частині правосуддя) – під час розгляду якого обговорити текст проекту, а також Перехідних положень Конституції в частині суддів, призначених на 5-тирічний строк, та щодо оцінювання; про звернення до Венеціанської комісії щодо відповідності проекту змін до Конституції України (в частині правосуддя) міжнародним стандартам; – Про бездіяльність Верховної Ради України у питанні щодо обрання суддів безстроково; – Про бездіяльність Президента України у питанні щодо переведення суддів; – Про переведення, прикріплення суддів, які обіймають посади в судах, де неможливо здійснювати правосуддя, у зв‘язку із проведенням АТО та Автономної Республіки Крим; – Про оцінювання суддів – під час розгляду якого вирішити питання щодо відповідності актів Вищої кваліфікаційної комісії судів України щодо оцінювання міжнародним стандартам та вимогам швидкого та справедливого очищення судової влади.
4. Запропонувати Раді суддів України з метою реального очищення судової влади відповідно до закону рекомендувати Вищій кваліфікаційній комісії суддів України та Вищій Раді юстиції в позачерговому порядку упродовж 60 днів розглянути усі скарги на суддів щодо рішень, ухвалених під час Революції Гідності.
5. Запропонувати Раді суддів України розробити Положення про порядок обрання членів Ради суддів України та внести зміни до Регламенту проведення з’їзду суддів (пункт 7.2), з тим, щоб кандидати до складу Ради суддів могли обиратися з числа усіх суддів, а не лише делегатів з’їзду, а також завчасно висувати свої кандидатури на посаду члена Ради суддів України. Інформацію про суддів, які висунуті кандидатами на посаду члена Ради суддів України, розміщувати на офіційному веб- порталі з метою широкого обговорення особистих та ділових якостей кандидатів до складу Ради суддів України.
6. Запропонувати Раді суддів України звернутися до Вищої кваліфікаційної комісії суддів України з пропозицією повторно вирішити питання про прикріплення суддів, які обіймають посади в судах, де неможливо здійснювати правосуддя, у зв‘язку із проведенням АТО та Автономної Республіки Крим.
ПРОПОЗИЦІЇ ЩОДО ПРОГРАМИ РОЗВИТКУ РАДИ СУДДІВ УКРАЇНИ на 2015 – 2017
І. ПРІОРИТЕТНІ НАПРЯМКИ РОБОТИ
Пріоритетними напрямками роботи Ради суддів України є:
– пошук і впровадження дієвих способів забезпечення незалежності суддів: оперативне реагування на спроби протиправного впливу на суди з боку прокуратури, депутатів, місцевих авторитетів, адвокатів та громадськості;
– інформаційний захист проти підриву авторитету судової влади: підрив авторитету судової влади політичними діячами (голослівні твердження про корумпованість судової системи, про відсутність довіри, маніпуляція даними соціологічних досліджень, коментування судових рішень, що створює враження, що вони можуть не виконуватися); паплюження суду та суддів у ЗМІ;
– захист трудових і соціальних прав суддів та працівників апарату: підвищення заробітної плати, відновлення умов реалізації права на відставку судді.
– реформування судової системи: активна участь в ініціюванні законодавчих змін, необхідних для ефективності судової реформи; оперативне реагування на сумнівні законодавчі ініціативи; публічне висловлення позиції судової влади щодо усіх аспектів судової реформи.
– взаємодія з суспільством: співпраця з громадськими організаціями юристів та суддів; розвиток комунікації з громадськістю; широке інформування суспільства про позитивні сторони роботи суду.
ІІ. СИСТЕМНІ ПРОБЛЕМИ ДІЯЛЬНОСТІ РАДИ СУДДІВ УКРАЇНИ
- реагування, а не випередження. Немає політики розвитку системи заходів впливу на порушення професійних прав суддів та профілактики (запобігання порушенням);
- неефективність рішень. Немає системи контролю за виконанням власних рішень: виконавець, поточний контроль проходження документа, контроль результату, звіт про виконання. Немає відповідальності за невиконання (неналежне виконання) рішень РСУ;
- організаційна громіздкість та неоперативність: Рада збирається раз на місяць. Усі рішення приймаються на спільному засіданні. Комітети не мають достатніх повноважень для самостійної роботи. Відсутній виконавчий апарат РСУ. Недостатньо ефективно працює Секретаріат.
- відрив від судів та суддів. Судді не вірять, що Рада їх захищає. Відсутня регіональна структури Ради. Немає структурування Ради за спеціалізаціями. Немає взаємодії зі зборами суддів. Відсутні механізми виявленні і залучення активних суддів до діяльності Ради.
ІІІ. НАПРЯМКИ РОЗВИТКУ РАДИ
Місія: РАДА СУДДІВ – представник і реальний захисник судів та суддів. Шляхи підвищення ефективності:
1) Об’єднати активних суддів та інтегрувати у публічне правове життя. Розвиток нової ідеології судової влади, як гаранта справедливості в державі. Судді повинні активно з’являтися в публічному просторі.
2) Засідання Ради суддів проводити в залах ВСС, ВАС, ВСУ, судів. Проведення таких засідань в розкішних готелях викликає негативну реакцію у суддів. Засідання проводити відкрито, щоб усі судді, хто бажає, могли бути присутніми. В перспективі – відремонтувати один зал (наприклад у ВСС), де можна проводити багатолюдні зібрання (на 400 осіб);
3) Проводити засідання Ради щоразу у різних регіонах, згідно плану. Попередньо повідомляти суддів, громадськість регіону про дату і місце проведення засідання та його тематику, яка проблема буде предметом обговорення. Перетворювати це на «круглий стіл». Брати конкретну проблему. Залучати громадськість та суддівський актив регіону. Вивчати проблеми судів на місцях. Висвітлювати у регіональних ЗМІ. Наблизити Раду до місцевих судів та людей.
4) Надати більші повноваження комітетам, делегувати їм право приймати рішення від імені Ради з певних питань.
5) Закріпити членів Ради за регіонами. Кожен член ради – представник Ради у регіоні. Зробити в кожній області Судову раду регіону з активних суддів, делегувати їм частину повноважень Ради (децентралізація);
6) Створити секції Ради за спеціалізацією: загальну, кримінальну, адміністративну, господарську. Вони координують вирішення проблем судів певної спеціалізації;
7) Створити правління (президію) Ради з числа голів комітетів. Делегувати Правлінню право у виключних випадках приймати рішення від імені Ради (наприклад, у разі неможливості скликання ради через відсутність кворуму або у термінових випадках);
8) Створити секретаріат Ради суддів на базі ДСА. Розвивати регіональну структуру Ради на базі ТУ ДСА. Змінити пріоритет ТУ в регіонах – захист суддів, а не управління бюджетами.
9) Створити робочу IT-групу, яка забезпечить можливість дистанційної перевірки автоматизованої системи розподілу справ в кожному суді. Вона повинна виявляти ризики та запобігати втручанням у її роботу.
10) Створити дорадчий орган — Раду з питань судового адміністрування, до якої залучити голів апеляційних судів усіх видів юрисдикції, що забезпечить зв’язок між РСУ та регіонами.
11) Посилити контроль за ДСА: оптимізація витрат, підвищення ефективності витрат. Розвиток Теруправлінь – як опорних центрів судової влади у регіонах. Передача частини функцій Ради працівникам Теруправлінь (робота зі ЗМІ та громадськістю, правова пропаганда)
12) Переорієнтувати міжнародні програми підтримки на реальні речі. Перегляд програм та напрямків фінансування. Участь судів та суддів в міжнародних організаціях та міжнародному співробітництві. Заохочувати рівність в делегаціях щодо представництва усіх судів та суддів та сприяти гендерній рівності щодо такого представництва.
13) Активно поширювати найкращий досвід судової практики – наприклад, Вінницький ААС. Те, що добре працює – повинно працювати усюди!
14) Переглянути інформаційну політику: вимагати висвітлення позитивної діяльності судів (відповідно до передбачених законом квот); переглянути стандарти журналістики; розвивати судову журналістику; створити власне популярне ЗМІ; розвивати громадські організації суддів: Асоціацію суддів України; Асоціацію слідчих суддів, Всеукраїнську асоціацію жінок суддів;; розвивати аналітичні ресурси і сервіси; проводити власні заходи, орієнтовані не на суддів; негайно реагувати на КОЖНИЙ випад у бік судової системи чи суддів, який є неетичним чи незаконним, розцінюючи це як втручання або паплюження; оприлюднювати інформацію про осіб, які ЗУМИСНО псують авторитет судової влади.
15) Налагодити роботу з професійною громадськістю. Створення при Раді суддів консультаційно-дорадчого органу - громадської Ради;
16) Брати участь в антикорупційній діяльності: моніторинг, виявлення, реагування, захист від НАБ та НАЗК, де вони не праві.
17) Постійно проводити моніторинг кримінальних проваджень щодо суддів, контролювати їх досудове розслідування та судове провадження шляхом постійного зв’язку представників Ради з суддями, участі в судових засіданнях, реагування на порушення розумних строків кримінального провадження щодо суддів. Призначати спеціальних представників Ради для участі у таких справах.
18) Публічно висловлюватися щодо кадрових призначень, які впливають на судову діяльність. Розрізняти дружні і недружні призначення (наприклад осіб, які раніше підривали авторитет судової влади).
19) Контролювати роботу ВККС, ВРЮ, НШС – мають бути куратори від Ради. Рада повинна знати, що там відбувається. Надати кураторам від Ради брати участь у роботі цих органів з правом дорадчого голосу.
20) Створити експертно-аналітичну групу РСУ з числа суддів-кандидатів та докторів наук, досвідчених науковців і практиків для аналізу законопроектних ініціатив, швидкого оприлюднення висновків і позиції РСУ, недопущення до розгляду проектів актів, що негативно впливають на судову систему.
21) Посилювати базовий рівень самоврядування – збори суддів. Члени Ради мають брати участь в зборах суддів місцевих та апеляційних та вищих судів за рішенням ради або за запрошенням відповідних зборів. Проводити добір і просування суддів, які бажають участь брати у публічних заходах і займатись суддівським самоврядуванням (готувати зміну).
Пропозиції підготовлені суддями: Кравчук В.М. (Львівський окружний адміністративний суд) Сасевич О.М. (Львівський окружний адміністративний суд) Кравець О.О. (Одеський апеляційний адміністративний суд) Жук А.В. (Тернопільський окружний адміністративний суд) Суярко Т.Д. (Господарський суд Харківської області) Рим Т.Я. (Господарський суд Львівської області) Котормус Т.І. (Костянтинівський міськрайонний суд Донецької області) Стефанів Н. (Івано-Франківський міський суд) Коваленко Д.С. (Рубіжанський міський суд Луганської області)