flag Судова влада України

В ході реформування судової системи цей суд припинив роботу

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Колегія суддів ОААС, яка розглядала справу про зонінг міста Одеси, заявила самовідвід у зв`язку з тиском

16 листопада 2017, 18:08

Апеляційний розгляд адміністративної справи № 522/11054/16-а за позовом Майзерського М.В. до Одеської міської ради та Управління архітектури та містобудування Одеської міської ради про скасування рішення Одеської міської ради № 1316-VII  від 19 жовтня 2016 року "Про затвердження плану зонування території (зонінгу) міста Одеси", визнання протиправною бездіяльності Управління архітектури та містобудування Одеської міської ради щодо не проведення обов`язкових громадських слухань з обговорення Плану зонування території у відповідності до рішення Одеської міської ради від 25 серпня 2011 року "Про затвердження Статуту територіальної громади міста Одеси", та зобов`язання Управління архітектури та містобудування Одеської міської ради здійснити дії щодо проведення обов`язкових  громадських слухань з вказаного питання з урахуванням визначеного Статутом територіальної громади міста Одеси, відкладено у зв`язку з  заявленим самовідводом колегії суддів ОААС.

В процесі апеляційного розгляду адміністративної справи щодо зонінгу міста Одеси на колегію суддів ОААС чинився відкритий тиск у даній справі. Так, перед судовим засіданням, 17 жовтня 2017 року, яке було відкладено  у зв'язку з необхідністю участі судді-доповідача у виборчій справі,  розгляд справи було перенесено на 15 листопада 2017 року.  Одночасно, в цей день, під будівлею Одеського апеляційного адміністративного суду зібралися кілька десятків молодих  осіб  без ознак  приналежності до будь-якої організації, які називали себе представниками громадськості. Згодом,   голосно вигукуючи нецензурні висловлювання у бік  суддів - членів колегії, підтягли до входу суду сміттєвий бак, до якого силоміць помістили двох безхатченків та певний час утримували їх там силою, відверто знущаючись над ними та знімаючи все це на камери та телефони.  В подальшому, приблизно о 12 год. 40 хв., стало відомо про пошкодження автомобіля, яким користується суддя-доповідач по справі, що був припаркований неподалік від будівлі суду та в якому було порізано колесо, а сам автомобіль залито фарбою. Крім того, у цей день за місцем реєстрації судді-доповідача, на виїзді з двору багатоповерхового будинку, на асфальті було написано фарбою неетичні висловлювання, а за місцем реєстрації іншого судді- члена колегії - розміщені плакати із такими ж висловлювання. Підтвердження вказаних подій знаходяться в матеріалах, які були складені поліцією за заявою судді  за фактом пошкодження автомобіля.

Вважаючи, що вказані дії невідомих осіб є безумовним проявом втручання у здійснення правосуддя та тиску на суд, судова колегія  заявила самовідвід.

За таких обставин,  судді ОААС звернулись до правоохоронних органів задля належної правової оцінки події та відповідного реагування, а також  до Вищої ради правосуддя, Ради суддів з проханням  здійснити необхідні заходи щодо забезпечення  законодавчо визначених гарантій незалежності  і  недоторканності  суддів  як  носіїв судової  влади та самостійності судів як судових органів.

З цього приводу прес-служба ОААС поширила заяву, в якій наголосила на неприпустимості не тільки проведення подібних акцій тиску на суд та його блокування, а й приниження честі і гідності пересічних громадян.

Події останніх днів знову поставили на порядок денний питання про захист судів і суддів. Переважна більшість резонансних справ, що розглядається в Одеському апеляційному адміністративному суді проходить в присутності  так званих "представників громадськості", які у більшості випадків не можуть пояснити присутнім на місці події представникам ЗМІ та працівникам суду кого саме вони представляють та, взагалі, по якій справі  приймають участь у такій акції.

Проведення мирних протестних акцій, як прояв громадської зацікавленості у вирішенні певних суспільно значущих правовідносин, є абсолютно нормальним та корисним, в тому числі, і для судової системи.

Разом з тим, зазначені вище факти не мають нічого спільного з висловленням громадськістю своєї позиції стосовно поставлених у справах питань, а є відвертим та зухвалим залякуванням суддів шляхом демонстрації знущань над сторонніми людьми з одночасним означенням прізвищ суддів по справі, фактичного відстеження місця реєстрації, проживання суддів та, в кінці кінців, реального пошкодження майна суддів. 

Українська держава, як держава, яка спрямовує свій курс на євроінтеграцію орієнтується на європейські цінності та  стандарти  здійснення судочинства.

У квітні 2016 року Радою Європи було схвалено План дій по посиленню незалежності та неупередженості судової влади. Серед заходів, які держави-члени повинні вжити в межах виконання даного плану, окремо зазначено наступні:

- забезпечення суддям, які відчувають, що їхні незалежність і неупередженість опинились під загрозою, ефективних засобів захисту у випадках необхідності;

-  забезпечення, шляхом законодавчого регулювання та вжиття відповідних заходів, захисту суддів від посягання на їхню фізичну чи моральну недоторканість, особисту свободу й безпеку.

В інших країнах існує таке поняття як режим тиші. Рішення суду повинно прийматися у тиші. Наприклад, в США було заборонено проведення акцій протесту біля будівлі суду. ВС США залишив в силі рішення апеляційного суду округу Колумбія від 2015 року, що підтвердив положення федерального закону 1949 року про правила проведення акцій біля будівель суду. Документ забороняв «демонструвати, встановлювати або переносити прапори, банери, плакати біля будівель суду». ВС США погодився з тим, що положення закону не порушують гарантій свободи слова, що встановлені першою поправкою до Конституції США.

Здавалося б,  вітчизняна Феміда захищена кримінальною відповідальністю за:

  • ст..376 втручання в будь-якій формі в діяльність судді з метою перешкодити виконанню ним службових обов'язків або добитися винесення неправосудного рішення;
  • ст.. 377 погроза або насильство щодо судді, 
  • ст. 379. посягання на життя судді у зв'язку з його діяльністю, пов'язаною із здійсненням правосуддя.
  • ст..341 захоплення державних або громадських будівель чи споруд;
    ст..342 опір представникові влади, працівникові правоохоронного органу;
    ст..345 погроза або насильство щодо працівника правоохоронного органу;
    ст..194. умисне знищення або пошкодження майна.

Проте події, які відбуваються в українських судах, свідчать, що тиск на суд тільки набирає оборотів. 

Сьогодні, прес-служба ОААС вкотре звертає увагу громадськості, що проведення  масових акцій  з метою схилити суд до ухвалення бажаного судового рішення є нічим іншим як спробою тиску на суд і втручанням у його діяльність. Перегляд  судових рішень можливий лише у передбачений процесуальним законом спосіб. Подібні ж акції тиску неприпустимі у судах і "активісти" повинні усвідомлювати настання негативних наслідків за вчинення протиправних  дій у сфері правосуддя.

 

 

 Прес-служба ОААС